بیچاره سینمایی که قهرمان ندارد
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۰۸۲۳
این روزها خبر و نقد درباره آخرین فیلم اصغر فرهادی زیاد است. شب گذشته به سینما رفتم تا بعد از دیدن فیلم، فارغ از حواشی بتوانم صحت نظرات و نقدها را بررسی کنم.
به گزارش خبرنگار ایمنا، اکنون به نقدها و جهت گیری های دیگران و حتی بیانیه خود فرهادی نسبت به فیلمش اشارهای ندارم چرا که در طول این سالها با خودم شرط کرده ام اثر را از صاحب اثر مجزا بررسی کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اکنون بعد از دیدن فیلم با قاطعیت میشود گفت فیلم «قهرمان» یک فیلم اخلاق گراست که شاید بیش از هر مقطعی برای جامعه امروز ما، دیدنش واجب است. در قهرمان متوجه میشویم آدمی که نمیخواهد دروغ بگوید چطور وقتی آبرو، فرزند و حتی عشقش را در مقابل راست گویی قرار است از دست بدهد، باز میایستد تا راست بگوید و مخاطب در انتهای فیلم، حال خوب قهرمان فیلم را حس میکند. لذت راستگو بودن را حس میکند. میفهمد که اگرچه گاهی با یک دروغ میشود خیلی از منافع را حفظ کرد اما این راستگو بودن است که به آدمیزاد قبای قهرمانی میپوشاند. قهرمان بودن برای خود، نه قهرمان بودن در نظر دیگران.
درست در دو نقطه فیلم که شخصیت اصلی در دو راهی دروغ و راست، قصد دارد کار درست را انتخاب کند، در آمبیانس فیلم، صدای اذان شنیده میشود. آنها که نمادشناسی میدانند، معنی تلاقی لحظهی انتخاب درست توسط شخصیت اصلی فیلم و صدای اذان را به خوبی میفهمند. بعید میدانم فرهادی بهصورت اتفاقی، اذان را در این دونقطه استفاده کرده باشد اما متعجبم از منتقدینی که او را ضدانقلاب و … خطاب کرده اند و این صحنهها را ندیده اند. بعید میدانم هیچ فیلمی به اندازه قهرمان توانسته باشد «النِجاةُ فِی الصّدق» را معنا کرده باشد. البته نه نجات از زندان دنیا، بلکه نجات از زندان نفس. چیزی که قهرمان به خوبی نشان داده است. نشان داده که شاید راست گفتن، جایی هم باعث شود شما به زندان و دادگاه گرفتار شوید اما قطعاً از زندان نفس آزاد شده اید. و این دقیقاً همان زندانی است که امروز اکثریت ما در آن گرفتاریم.
این برداشت نگارنده و در واقع فرامتن قهرمان است، اما متعجبم از منتقدینی که به نام اخلاق گرایی، اخلاقگراترین فیلم این سالها را به نام سیاه نمایی تخطئه میکنند. آن گونه که حتی صدای فرهادی که همواره سکوت کرده بوده را هم در میآورند.
توصیه نگارنده است که شما نیز این فیلم را ببینید و خودتان قضاوت کنید. فارغ از سوگیریهای مثبت و منفی.
پی نوشت: در خبرها آمده بود فیلم گشت ارشاد ۳ پرفروشترین فیلم این مدت شده است و در اکران فلان فیلم، عدهای در ازدحام جمعیت برای امضا گرفتن از فلان خواننده، زیر دست و پا له شده اند. یادم افتاد به فیلم قهرمان که غیر از من فقط ۴ نفر در سینما برای تماشای فیلم حضور داشتند. شاید تنها جملهای که در وصف این اوضاع میشود گفت، جملهای از دادگاه گالیله باشد که: بیچاره ملتی که قهرمان ندارد!
یادداشت از: مالک شیخی، روزنامهنگار
کد خبر 537777منبع: ایمنا
کلیدواژه: فیلم قهرمان اصغر فرهادی فیلم اصغر فرهادی قهرمان اصغر فرهادی سینمای ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۰۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نظارت بر فیلمهای خارجی و چند ابهام
این تصمیم از چند جنبه قابل بحث است که در یادداشت زیر به آنها اشاره میکنم.
۱. از آنجا که در آیین نامه و دستورالعمل جاری کلیدواژه «تایید محتوایی» قید نشده است، بنابراین باید از این عبارت پروانه نمایش فیلم را استنباط کنیم. یعنی ناشران یا همان پلتفرمها میبایست به روال معمول درصدد ثبت تقاضای بازبینی فیلمهای خود در سامانه سازمان سینمایی برآمده و نظر شورای بازبینی را دریافت کنند.
۲. در متن خبر به ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر« ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم» اشاره شده است اما فحوا و تاریخ صدور ابلاغیه مشخص نیست.
همچنین مشخص نیست که ابلاغیه وزیر مستند به کدام مصوبات و قوانین بالادستی است. در دو مصوبه سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی فیلمهای خارجی از نظارت صداوسیما(ساترا) مستثنی نشده و اصولاً نامی از آن برده نشده بود. در حال حاضر هم قاعدتاً ساترا باید نظارت بر آثار خارجی را به سازمان سینمایی تفویض میکرد. یادآور میشود تا پیش از این در ساترا شوراهای مجوز تولید و نمایش با حضور نمایندگان مشترک صداوسیما و وزارت ارشاد حضور داشتند اما آنطور که پیداست در سالهای سپری شده شورای نمایش یا انتشار صرفاً به بررسی محتواهای ایرانی و تولیدی اشتغال داشته است.
احتمال میرود در ساترا نظارت بر محتوای آثار خارجی اعم از فیلم و سریال از سازوکارهای دیگری از جمله «نظارت پسینی» و دریافت نظر کاربران تبعیت میکرده است. به هر حال آنچه که آشکار است، صداوسیما از ابتدا تاکنون هیچگاه به حق قانونی وزارت ارشاد برای نظارت بر فیلمهای خارجی تصریح نکرده بود و آن را به رسمیت نمیشناخت، سهل است در مواردی فیلمهای داستانی ایرانی را نیز حسب مورد ممیزی میکرد.!
۳. نگارنده در یادداشت پیشین خود که از سوی خبرگزاری خبرآنلاین منتشر شد(۲۳ بهمن) به کاستیها و ابهام موجود در مصوبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرده بود. بر اساس بند یک آن مصوبه با توجه به وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «تنظیمگری و نظارت بر خبرگزاریها و رسانهها، کتاب، تبلیغات، بازیهای رایانهای و امثال آن که در چارچوب وظایف و مأموریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد؛ در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده» آن وزارتخانه گذاشته شده بود. ایراد این بند آن است که به ماموریتهای وزارت ارشاد(سازمان امورسینمایی)در حوزه نظارت بر انواع فیلم اعم از کوتاه و بلند، داستانی و مستند و انیمیشن اشاره نشده بود. درج کلمه« امثال آن» در بند یک و دو شورای عالی تفسیرپذیر است و در نصوص قانونی و شبهقانونی از آن اجتناب میشود.
اگر مصوبه فوق چنین ایراد و ابهامی نداشت، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در ابلاغیه و اطلاعیه اخیر به صراحت از آن یاد میکردند و نظارت بر فیلم خارجی را مستند به مصوبه سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مینمودند.
۴. نکته مهم در امر نظارت بر عناوین خارجی عدم تناسب سازوکارهای اجرایی موجود در سازمان سینمایی با حجم محتوای خارجی قابل انتشار در سکوهاست. تردید نباید کرد که با نظارت پیشینی در طول هفته امکان بازبینی تعداد زیادی فیلم اعم از رئال و انیمیشن وجود ندارد زیرا اعضای شورای بازبینی(غیرسینمایی) مستخدم سازمان سینمایی نیستند و در جلسات هفتگی خود عناوین محدودی را اعم از ایرانی و خارجی بررسی میکنند. بنابراین ایجاد سازوکار مورد اشاره وزیر برای تحقق این امر مستلزم اخذ مجوزهای قانونی تازه و از جمله به رسمیت شناختن نظارت پسینی با پیشبینی تمهیدات فناورانه لازم است. در این روش دریافت بازخورد نظر کاربران در هر ساعت از شبانهروز حائز اهمیت است تا اشکالات محتوایی بلافاصله به سکوی منتشر کننده ابلاغ شود و نسبت به حذف و اصلاح آن اقدام شود.